Medlemsbrev 9 - 2024

Autumn Leaves 4514077 1280
I medlemsbrevet denne gang takker formanden af, ønsker god efterårsferie og orienterer om kompetencefonden. Fra fællestillidsrepræsentanterne er der nyt om Budget 2025, ligesom der for Jammerbugt orienteres om, hvordan der arbejdes med psykologisk tryghed.

Tak for denne gang

Af formand Kirsten Tranekær


Kære medlemmer, kære kollegaer.
Efter næsten 45 års ansættelse i Brønderslev Kommune, tidligere Dronninglund, har jeg valgt at stoppe mit ellers fantastiske arbejdsliv. Tiden iler, og jeg har derfor valgt at fratræde fra den 1. januar 2025.

I alle årene har der ikke været en eneste dag, hvor jeg har været ked af at tage på arbejde. De første 32 år var jeg ansat på Hjallerup skole. Her blev jeg valgt som tillidsrepræsentant, og kom senere med i kredsstyrelsen og blev fællestillidsrepræsentant.
Ved kommunesammenlægningen valgte jeg at stoppe med kredsarbejde, men der gik kun nogle få år, så blev jeg for tretten år siden valgt ind i kredsstyrelsen. Her var jeg næstformand, i fire år, indtil jeg for godt otte år siden blev formand. Det har jeg været beæret over at få lov til.

Men… når én stopper, skal der nye kræfter til, og derfor skal I regne med, at der bliver indkaldt til en ekstraordinær generalforsamling. Tidspunkt og sted udmeldes umiddelbart efter efterårsferien.



God efterårsferie

Når jeg husker tilbage på min tid som lærer i skolen, mindes jeg med glæde de mange skolernes motionsdag, vi hvert år har afholdt sidste dag inden efterårsferien. Det er der to grunde til; for det første er det altid dejligt at lave noget sammen med eleverne, der giver mulighed for at få nogle helt andre relationer til eleverne, end dem man får i den daglige undervisning, og for det andet at efterårsferien starter, når sidste elev har forladt skolen.

 

KREDSKONTORET HOLDER ÅBENT HELE UGEN, og ønsker alle en god efterårsferie!


Møde for nyansatte

I løbet af den seneste måned har vi holdt møder for de nyansatte lærere i henholdsvis Brønderslev og Jammerbugt kommune. Nogle var helt nyuddannede og andre havde en del erfaring med fra andre skoler. Som ny er der rigtig meget, man skal sætte sig ind i, blandt andet er der flere platforme, man skal lære at bruge. Flere havde haft en ekstra lærer med til forældremøde, og en enkelt børnehaveklasseleder havde endda haft en måneds overlap. Et gennemgående træk var, at de var blevet taget rigtig godt imod på skolerne, og især fik de en enorm hjælp fra deres team.
Udover information om kommunens skolevæsenet, så fik vi rigtig meget at vide om, hvordan de var kommet i gang på skolerne. Desuden kiggede vi på ansættelsesbreve, lønsedler, opgaveoversigter og sidst men ikke mindst feriereglerne.

 

Kompetencefond

I forbindelse med OK24 blev det som bekendt aftalt, at Danmarks Lærerforening indtræder i Den Kommunale Kompetencefond.

I disse måneder er DLF sammen med andre organisationer i fuld gang med at klargøre til fondens åbning. En af de indsatser, der er taget hul på, er arbejdet med at understøtte, at der er et tilstrækkeligt bredt og attraktivt kursusudbud tilgængeligt ved fondens åbning. Vi kan for nuværende ikke besvare alle spørgsmål, men har øje for at sikre, at I er tilstrækkeligt informerede, når fondens åbning nærmer sig. Der åbnes for ansøgninger 1. april 2025.

Nogle vil opleve, at fondens åbning ligger for sent i forhold til skoleårets planlægning frem mod 2025/26. Det kan ikke planlægges anderledes denne gang, da fondens midler først er til rådighed pr. 1. april 2025, men fremadrettet vil fonden som udgangspunkt være åben fortløbende, medmindre den helt tømmes for midler.

Den Kommunale Kompetencefond, der har et fokus på den individuelle kompetenceudvikling, Kompetencefonden er endvidere et supplement til den kompetenceudviklingsindsats, der i øvrigt foregår i kommunerne.

Når ansatte ønsker at søge om kompetenceudvikling via Den Kommunale Kompetencefond, skal ansøgeren udfylde et virtuelt ansøgningsskema. Det virtuelle ansøgningsskema er p.t. under udarbejdelse i samarbejde med KL. Efterfølgende skal hhv. tillidsrepræsentant og leder sammen med den ansatte underskrive ansøgningen, før den sendes til behandling ved Danmarks Lærerforening og KL.
Ansøgninger skal indsendes inden kursusstart og tidligst 9 måneder forud herfor, og der må forventes en sagsbehandlingstid centralt på mellem 14 dage og 1 måned.

Med forbehold for forskydninger i tidsplanen, så er det for nuværende intentionen, at I får yderligere information i januar-februar 2025.

 

Psykologisk tryghed i Jammerbugt Kommune

Af Charlotte Bogø Rasmussen, FTR Jammerbugt

” Det er som om forældrene hele tiden har caps lock slået til og udråbstegn-tasten må være den mest brugte”.
På ForvaltningsMED har vi hen over det seneste halvårs tid drøftet forskellige udfordringer, som medarbejdere bredt i vores forvaltning og især lærere kan stå i. Kommunikation er altid en svær størrelse, men der er ingen tvivl om, at beskeder til lærerne via Aula bliver hårdere og hårdere i deres retorik og grænserne for kommunikationen er sværere at finde. Skolerne forsøger på bedste vis at håndtere henvendelser og krav fra forældre, men medarbejdere kan stå tilbage og opleve, at de slet ikke er blevet hørt – ofte fordi henvendelserne går til et niveau, som er langt væk fra læreren. Andre gange er det os selv, der handler og springer egne ledere over ved at tage direkte kontakt til øvre ledelseslag.
I ForvaltningsMED er der bred enighed om, at emnet kræver handling, men også at systemet skal bruges rigtigt. Der er nedsat en arbejdsgruppe, som netop har kontaktet SPARK. Vi skal have fundet redskaber til at skabe et miljø i de enkelte enheder, hvor det er muligt åbent at tale om disse belastninger på arbejdsmiljøet, men samtidig at vi som professionelle også handler hensigtsmæssigt og bruger systemet rigtigt: tillidsrepræsentanten er altid første led.
I vil høre nærmere.

 

Budget 2025 i Jammerbugt

Budget 2025 i Jammerbugt kommune er blevet førstebehandlet og andenbehandles i denne uge. Der er ikke sket flere besparelser siden dem, der blev vedtaget, da man åbnede budgettet før sommerferien. Kommunen har fået ca. 20 mio. kr. af puljen til vanskeligt stillede kommuner og det har hjulpet på tallene.
Besparelserne før sommerferien har betydet at PPR – tale/høre-skolen – er blevet ramt. Skolerne beholder de 3.8 mio. kr. som vi blev givet sidste år til at understøtte almenområdet, men desværre ser vi igen ind i rammebesparelser på økonomiudvalgets område, hvilket vil betyde, at skolerne skal finde besparelser. Den endelige udmøntning skal jeg nok beskrive, når vi har tallene.
Budgetteksten siger også lidt om, hvordan man ønsker skolevæsenet skal udvikle sig – det er en politisk prioritet, at vi bliver bedre til at sikre uddannet arbejdskraft i skolerne. Teksten omtaler pensionerede lærere, men her er det jo også muligt at benytte sig af de uddannede lærere, som er ledige i kommunen.
I fagudvalget vil man starte en proces hvor fokus skal være på, hvordan man kan sikre en højere grad af inklusion i de almene fællesskaber.

 

Budget 2025 i Brønderslev

Af Lars Andreasen, FTR Jammerbugt

Byrådet 2. behandlede onsdag d. 9/10 budget 2025. Det blev vedtaget af et bredt flertal, hvor kun Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti valgte at stå udenfor.
Igen i år var der varslet besparelser i kommunen også på skoleområdet, hvor man havde fundet forslag svarende til 1 % af budgettet. Dette skal ses i lyset af, at man allerede sidste år vedtog besparelser for 2025 og de kommende år, da man traf beslutning om en sammenlægning af Skolegades- og Søndergades skole, og vedtog en udfasning over 4 år af et beløb på 4 mio. som man gav til mellemformer.
Umiddelbart slap vi nådigt, da man ikke valgte nogle af de forslag, der ellers var bragt i spil, hverken at øge lærernes undervisningstid, øge graden af sammenlæsning på de små skoler, lukke et 10. klassecenter eller afskaffe lejrskolen.
Man valgte til gengæld at spare 300.000 kr. på to-sprogundervisningen. Pengene skal findes, ved at man lukker modtageklasserne, da man pt. har meget få elever, og i stedet underviser eleverne på distriktsskolerne. Det er ikke mange år siden, at man prøvede dette af, hvor man kort efter valgte at oprette modtageklasser igen, da man havde svært ved at løfte opgaven på de skoler, der havde få elever med dansk som andetsprog. Det kan godt blive en opgave, der igen bliver svær at løse for flere skoler, da man mangler lærere med erfaring og kompetencer på dette område.
Det lykkedes dog også for politikerne at finde penge til skolerne. Der er blevet tilført 1 mio. til arbejdet med sammenlægningen af Skolegades- og Søndergades skole og yderligere 3 mio. kr. til tilpasning af bygningerne. Der er givet godt 300.000 til rammeforsøg med EUD 8 og 9 og 750.000 stigende til 1 mio. i overslagsårene til omorganisering af specialområdet.

Emner

Målgruppe